lørdag 5. mars 2016

Vi gjør ting vi ikke har gjort i Hamburg og omeng II

Da er februar vel over, og  også denne måneden fikk vi gjort turer til nye steder, og gjort ting vi ikke har gjort før. Bare se:

1. Bergedorf
Dette er en bydel i Hamburg, men helt på andre siden av hvor vi bor. Det var tidligere en egen by, men ble innlemmet i HH i 1937/38. Bydelen har sitt eget slott, og dette måtte vi selvfølgelig besøke!

Stod ferdig i 1661

Det er ikke spesielt stort, men ligger fint til, med vann og vollgraver rundt store deler. I dag er det museum og cafe der. Det viser Tysklands tid som kolonirike, og for oss var det mye læring i dette, selv om det meste stod forklart på tysk.

Borggården. 

Vi prøvde å plassere alle afrikanske land på kartet....! 

Flott kontor i kolonitiden...

Det var en koselig sentrumskjerne der, med flere eldre hus. Liker når det gamle blir holdt ved like. Kan tenke meg det koster kommunen endel, og kirkebygget led under dette. Men restauranten Block House holdt virkelig til i et flott bygg!!


2. Wildgehege Klövensteen
Både mini og jeg er glade i å besøke dyreparker, og plutselig oppdaget jeg at vi hadde en som er gratis i ganske nær kjøreavstand fra huset vårt!! Den måtte jo besøkes!! 

Her i Hamburg bruker jeg GPSen mye når vi er rundt og farter, så også denne gang. Som oftest kan man stole på denne, men av og til vil den ha oss til å kjøre til de rareste steder, og det skjedde på denne turen....!! Langt av gårde i ingenmannsland på et krøttersti, havnet vi! Bilen er ikke akkurat bygget for den type kjøring, og snakk om gjørme og skit... Da vi hadde gitt opp å finne parken, kom vi plutselig rett på den!! 

En gjeng ender var glade for å få mat!


"Hei, noe til meg og??"

Drøssevis av villsvin der. Søt kar!!??!

"Her bestemmer jeg!"

"Hør på den bleien, klart jeg bestemmer!!"

Sikkert litt koseligere når det våres!!Men fint.
Parken var ikke spesielt stor, men absolutt verdt et besøk om man vil se litt på dyr, men ikke er villig til å betale noe for det! Å besøke parker i februar er ganske fargefattig, kan tenke meg at det er koseligere å gå her om vår, sommer og tidlig høst. Vi fikk en kraftig regnbyge på oss, så da forsvant vi inn i bilen igjen og kjørte hjem!

3. Schönes Leben im Alt-Hamburger Bürgerhaus
Mannen i huset og jeg er medlemmer av Norske klubben her nede i Hamburg, men det er heller sjelden at det har passet at vi er med på arrangementene deres. Men da de skulle ha skrei-aften, da meldte vi oss på!! 
Jeg hadde notert feil tidspunkt for start av middag i boken min, så vi mistet hele foredraget om Edvard Munch, og hans tid i Tyskland. Siden dette ble fortalt på tysk, så tenker jeg at vi gjerne ikke gikk glipp av så mye... Middagen rakk vi i hvertfall, og den var nydelig!


Restauranten vi spiste i, ligger i Deicherstrasse, som er en av veldig få gater igjen med eldre bebyggelse. Hvis du ser godt på bildet, ser du hvor skjeve vinduene er!! Utrolig sjarmerende, spør du meg!!


Vel, det var februars nye opplevelser. I tillegg har hele familien, inklusive studentdatter, hatt en langhelg i Stockholm, jeg har vært hjemme i Bergen og pakket ned alt i huset vårt, slik at det nå bare kan tømmes, og mars var så vidt i gang, da jeg på vegne av familien kjøpte et aldri så lite, nytt krypinn for oss når vi kommer hjem igjen til Bergen i sommer!!! 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar