søndag 4. oktober 2015

We are going nuts!

Vi har et digert, nydelig valnøtttre i hagen. Sikkert minst 10 meter høyt!! Matfat for ekorn! Der sitter de og skreller på nøtter, og mister skall ned på bakken med et smell! Når de mister hele nøtten ned, så dundrer det nesten!! 

Our walnuttree in the garden! Almost 10 meter high!! 


I år er det mange nøtter i treet!!

Lots of nuts this year!

Visste dere at nøttene lå inne i disse skallene?? Jepp, gjør det!!

Did you know that a walnut groves in these peels?

Litt av vår fangst i år!! Får vaske de, og legge de til lagring, så har vi til jul!! Nå er de biske, og "kjøttet" slepper ikke skallet, så de er rett og slett ikke modne nok for oss, kun for ekornene!! 

Save them, and eat them for christmas, I guess!! 

Hamburg er en eneste stor nøtteby!! Særlig eikenøtter finner vi mange steder. Bare gaten vår er full av dem, feks, og du risikerer rett som det er å få en nøtt midt i hodet!! Og når jeg skal ut med bilen, ligger det alltid minst en på taket og ruller når jeg kjører.... 

Hamburg is one big nut town!!! We find lots of oaks.. They are everywhere!


Den nydeligste katten vi vet om!! Funnet seg godt til rette her nede! Jakter i vei, men det eneste hun hittil har dratt inn, var en veeeelig stor øyenstikker....!! ja,ja, kunne vært noe helt annet.... 

The most beautiful cat that we know!! 



Ny uke med nye muligheter!! Her skal det vises frem hva jeg har sydd på i det siste. For det er ikke lite, skal jeg si deg!! Og så får vi nytt besøk fra Bergen mot helgen! Det kan vi like!! 




2 kommentarer:

  1. Jeg ante virkelig ikke at nøttene lå inni noe sånt, håper de modnes til jul da :) Nydelig katt, men må den børstes mye eller steller han pelsen selv. :) Er spent å se hva du harr sydd Anne, hvordan gikk det med sykurset ? :) Jeg har mye jeg skal sy før 7. nov. men det går tregt, blir vel ferdig på et vis :) Kos deg videre Anne :) :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Sater på at de modner, ja! I fjor var det nesten ingen nøtter, men i år "vasser" vi nesten i dem! Men ingen plommer i år da... Det hadde vi mye av i fjor.
      Det blir endel børsting av den pelsen. slik at hun ikke får dradd så mye rusk og rask inn i huset... Mye rart som har festet seg i den pelsen... bl a både snus og brunsnegl... æsj..... men heldigvis elsker hun å bli børstet, så hun kommer løpende med en gang hun ser den!!
      Har endel bestillinger inne, som straks er ferdigstilt. Gøy!! Og sykurset, det er en "suksess"!! Tenkte at det skulle gå over 5 uker, men den første gruppen er straks ferdig, og vil ikke slutte!!! Luksusproblem! Starter opp en eller to nye grupper etter høstferien, som er om 14 dg her nede. Veldig sosialt, og gøy å tjene litt egne lommepenger (selv om mye går tilbake til utstyr jeg må kjøpe inn!!!
      Skal du på messe 7. des da? Jeg lager litt til sjømannskirken og, og i år skal jeg hjelpe litt til under julebasaren der! Det blir spennende!! Blir nok som en "altmuligkvinne", for jeg har ikke så lyst til å stå og selge, med den tysken min...!!! Klem

      Slett