torsdag 2. april 2015

Har vært litt kulturell!!

Har faktisk ikke vært på mange museer her i Hamburg, men bare i løpet av en uke, klarte jeg å gå på to turer!!

Første turen gikk til et sjokolademuseum. Der var jeg sammen med minien og hennes spanske venninne.
Vi fikk en omvisning med utførlig forklaring på alt som har med kakaobønnen å gjøre - på tysk!! Er ganske imponert over at jeg fikk med meg så mye!!...



Nå vet jeg bla a at om det går hull på en kakaobønnesekk, så er den ikke brukenes for sjokoladelaging. De blir imidlertid solgt videre til lavprisaktører, som lager billig sjokolade eller kakao av det...!!
Jeg vet også at det tar opp til tre døgn til sjokoladen får den rette konsistens og smak, og de kan støpe den i former. Veldig interessant ny kunnskap... Vel, kanskje ikke.. Er bare opptatt av at sjokoladen skal være god, jeg...

Vi fikk smaksprøver på de forskjellige stadiene i fremstilling av sjokoladen, og en ting er sikkert; den er IKKE god før den er blitt til ekte vare...!!

Pynting av egen sjokolade var turens høydepunkt!! God var den også!! Mini, som ikke er noe særlig glad i godterier, ga sin til mannen i huset, da han kom hjem fra USA. Snille datteren!!!

Til de av dere som er gladest i hvit sjokolade:
Sukkersjokk!!! Så tror jeg holder meg til mørke(st) i fremtiden...

Da vi var ferdig med omvisningen, var ikke akkurat lysten på å spise sjokolade til stedet. Hadde blitt ganske så kvalm av all prøvesmakingen under veis, så det tok noen dager før jeg spiste det igjen!!


Neste museumstur var med en gjeng flotte mødre fra skolen til minien. Turen gikk til Hamburgs historiske museum, hvor vi fikk en engelsktalende guide med oss. Vi fikk utførlig innføring i hvordan Hamburg hadde vokst fra å være en gård, til å bli den storbyen den er i dag. 

Stikkord her er Pyse!! Jepp, byen kunne vokse uten å bli ødelagt og underlagt av fiender, for innbyggerne var så redde for å gå til kamp, at de betalte seg ut av det gang på gang!! 

Gjengen i et bløtt fokus!! Her står vi inne i en stue fra ca 1700 tallet. Alt skjedde i det rommet, fra barns lek, til spising, til å heise inn varer med kran som var festet i taket!

Fin fyr?? Det er Hamburgs svar på Robin Hood!! Han het Klaus Størtebacker (og var visst kjent for å ta drinker på styrten - størt!!) Han var en ekte pirat, som stjal fra de rike og ga (litt) til de fattige. Hodeskallen hans er på museet, og han så slik ut!!


Hamburg har også hatt mange bybranner i sin tid. Det spesielle her, er at borgerskapet gjerne ville ha bilder (og porselen!) av brannene oppe på veggene... Faktisk ble bybrannene sjelden forsøkt slukket, for  innbyggere ønsket hele tiden å bygge byen penere, og da passet det faktisk bra at det brant innimellom.... Ja, ja, og en måte å drive byfornying på!!!

Havnen er jo Hamburgs eneste grunn til at byen er blitt så stor som den er blitt. Visste dere at den har verdens 3. største havn?  Museet hadde også en avdeling for skipsbygging, etc, og det var ganske fortellende å se på bilder, og ikke minst en lugar, de hadde bygget i full størrelse, som skulle romme mange mennesker på deres ferd over Atlanteren til nye liv i USA. Snakk om kummerlige forhold...! 

Og hvem er så denne mannen?? Vet ikke...! Tok bare bilde av ham, for han hadde så fint etternavn: Meyer!!! Jepp, synes fortsatt det er moro å finne etternavnet mitt rundt om her, jeg!! 

Av en eller annen grunn, tok jeg ingen bilder fra avdelingen med jødeutstillingen. Den var sterk! Stod lenge og så på en av stjernene som de måtte sy på klærne sine under 2. v krig.... Huff, og huff... Og så ser vi på nyhetsbildet i dag, i 2015: Igjen er det utrygt for jøder i Europa!!... Men for f... hvorfor er det slik??? 




Avslutter med noen praktfulle bilder som jeg tok i Botanischer Garten  for litt siden. Denne uken har det vært ordentlig guffent vær her!!! Men da er det deilig å tenke på at vi om få dager drar av gårde til Gran Canaria og sol, for minien startet vårferien sin i dag! Ingen påskeferie, som i Norge, men 2,5 uker vårferie er da ikke galt det heller??


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar