torsdag 19. mars 2015

Spøkelseshus

Uansett i hvilke retning jeg går på turer rundt hytten vår, så kommer jeg ganske snart til nedlagte småbruk og fraflyttede hus, som har stått og forfalt over lang tid. Med den fantasien jeg har, så undrer jeg meg alltid over hvem som kan ha bodd de forskjellige stedene, og livene de levde der.

Spøkelseshus nr. 1




Et stort hus, må sikkert ha rommet minst 2 familier, men mest sannsynlig 4. Gardiner henger som laser i vinduene.. 

Videre spinner tankene på hvordan landet vårt er bygget opp, med mange bygder og byer som strekkes over det hele. Det er jo ingen hemmelighet at det på mange bygder foregår en forgubbing, der mange unge reiser ut for å ta utdanning, og få vender tilbake. Særlig gjelder dette jentene. Og uten ungt blod i bygdene, vil de jo sakte men sikkert forsvinne, med enda flere tomme, spøkelseshus som resultat...

Spøkelseshus 2: 


Har vært et lite småbruk, for det lå også en liten låve der. Godt tak, for her har all snøen faktisk sklidd ned av seg selv!! (I hvertfall på en side) Mens vi selv måtte opp og måke på vårt tak..


Uten å skal gå så mye politikken i sømmene, har vi nå en regjering, som  vi vel trygt kan si, ikke akkurat gjør sitt for at mangfoldet skal bestå. Kommuner må slås sammen, og mye av det unike som enkelte bygder står for, kan da forsvinne. Noe positivt med kommunesammenslåing er det nok også, som for eksempel tilgang til spesialtjenester innen helse og omsorg, og at man har et videre spekter å velge mellom for å finne de beste folkevalgte til kommunestyrer etc. Men spenningen er hvordan økonomien vil bli, om det er nok bærekraftig produksjon rundt om til å holde liv i de små samfunnene, som vi finner over vårt ganske land..

Spøkelseshus 3: 

En bitte liten stue, også den med blondegardiner hengende i vinduene. 


Da jeg  var liten, sang vi ofte skillingsviser (er det det det heter??), som bla a "I en seng på hospitalet" og "Kjære Jesus i det høye". Nå hører det ut som om jeg vokste opp på begynnelsen av 1900 tallet, men disse sangene var altså gamle allerede da jeg var liten!!!! Favorittvisen min var det søstermoren min som introduserte for meg, og jeg husker at jeg synes den var så trist, at jeg begynte å gråte... Her er den:


 Brunen

Over jordet langs en kant går traktorsporet
ingen merker etter hover synes mer
Du har trukket siste lasset - kjære Brunen
det blir aldri - aldri noen fler
Bakom løa der står vogna di - den gamle
hvor to armer spriker tomme etter deg
Og i skjulet henger seletøy og grime
aldri mere skal de henges på deg - nei
Bortved stabbursnova står den gamle grinda
øvste bordet har en ujevn bølgegang
Slik du gnagde den da du sto der og ventet
når du syntes kvila ble for lang
Du var lykkelig når du fikk trekke lasset
opp en bakke mens en vilter ungeflokk
satt på toppen og var glad og vinket til deg
Du var hverdagshelt som gav dem mer enn nok
 
Det var vi som hadde dagen vår i skogen
det var vi som slet oss fram i mark og fjell
Det var vi som kom til gards med svette kropper
og fant fred og ro en sommerkveld
 
Du fikk ingen laurbærkrans på Bjerkebanen
og ditt liv fikk ingen glans av Ville West
Men den røys av store steiner du dro sammen
er et minnesmerke til en arbeidshest
 
Nå er mye blitt forandret kjære Brunen
stål og olje er blitt tidas melodi
Ingen hestemule napper meg i ermet
når jeg kommer krybba di forbi
       Skal for alltid tid og penger være målet?
       og en motor og et ratt et ideal?
       Skal en guttepåsa aldri kjenne gleda
      over lukt av gamp og varmen i en stall?

     Jeg kan huske deg den dag du kom til verda
    som en gulbrun, langbeint, skranglet liten fyr
    Men du vokste opp og ble en vilter ungdom
    og til sist et voksen trufast dyr

   Du har gjor din jobb og bygd din del av landet
    du er borte - men en liten drøm jeg har
   at en dag en liten fola står ved grinda
      og tar arven opp i dine fotefar
(Ivar Simastuen)
Snufs!!

Vel, tilbake til disse gamle, fraflyttete husene. Hva er greia liksom, hva er det som gjør at ingen vil/kan bo der?  Er det grunneiere til hvert et fraflyttet hus? Hva skjer om det ikke er arvinger? Går staten da inn som eier av husene? Hmmm, tenker at det står mange tomme hus rundt om, som med hjelp, kunne blitt bebodd igjen..Om ikke annet, så kanskje som feriehus? Eg bare spør, eg!!

Spøkelseshus nr. 4:

Dette ser jo i utgangspunktet ikke ut som om det har stått tomt så lenge som de andre, men ingen har vært og måket snø der denne snørike vinteren, i hvertfall..... 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar