torsdag 25. september 2014

Moin moin!

Vet du ikke hva det betyr?? Hei, hei på hambursk!!! Jepp, kun et lokalt ord, som ikke brukes i resten av landet! Men vi har lært oss det!!!!!!!!!!

Tenker det er på tide å komme med litt tanker om denne nye byen og landet som vi midlertidig har slått oss ned i! Vi har jo vært her i en 6-7 uker, og endel er observert og opplevd!!

1. Det er utrolig mange mennesker som eier hunder her i denne byen!Det er de mest veldresserte og flotte hunder jeg noen gang har sett!! Knapt noen går med dem i bånd, for de er så godt oppdratt! Ingen bjeffing (jo, forresten, jeg har hørt det en gang...!), og bare harmoni! Kanskje alle hundeeiere i Norge skulle tatt seg en studietur ned hit for å studere hva som er så mye bedre her enn hjemme???!!!!

2. Man hilser ikke på hverandre når man hjelper hverandre fram i trafikken. Bare se rett frem!! Jeg nekter å bøye meg for dette, og vinker til dem når jeg får hjelp!!!!

3. Det kan være litt vanskelig å komme i kontakt med hamburgerne. De kan være reserverte og virke arrogante. Men når du først har fått kontakt, er de kjempehyggelige!!

4. Følelsen av at vi bor i Norge på 70 tallet (altså i min egen barndom) klarer ikke helt å slippe tak i meg!! Hvorfor sier du?? Jo, her kommer endel underpunkter:
- De har fortsatt alle de småbutikkene og verkstedene vi hadde da jeg vokste opp
- De har fortsatt folk som kommer og tilbyr sine tjenester på dørene. Eks kom det en og spurte om han skulle slipe knivene mine.... Ehe, turde jeg å slippe ham inn da??? Nein..... Så er det diverse som kommer og selger fisk og andre matprodukter.
- Da naboen fikk pakke i posten, og de ikke var hjemme, så underskrev og mottok jeg for pakken!
- Da vi måtte ha en reparatør for å se på kjøkkenviften, dukket det opp en kar i slik gammeldags lagerfrakk!!
- Man har mest kontanter i lommeboken. Betaling med kort kan ofte bare skje om man handler over en viss sum, og at man har kort fra lokal bank...

5. Rett skal være rett, vi bor i et strøk av Hamburg hvor det er litt forgubbing.... Uansett, de eldre er ute og spaserer så godt de kan, og kler seg så godt de kan etter været! Se for deg 88-åringen (eller kanskje 100) som langer av gårde med knekorte bukser, og lange strømper! Herlig syn!! Og et herlig syn er å møte på det eldre ekteparet på nærmere 80 år, som skal spille tennis sammen!

6. Sykling. Her har Norge og storbyene der mye å lære! Det bygges brede nok fortau til at både gående og syklende kan ferdes der i oppmerkede felt!! Ikke alle steder da, men de mest trafikkerte! Har ikke syklet så mye jeg, siden jeg var jentunge på Østlandet!! De er heldigvis ikke så hissige syklistene her, kontra Amsterdam... Der er de jo rent mannevond...!!

Det var en liten oppsummering!! Regner med at jeg kommer på mange flere ting etterpå, men nå skal jeg straks hente mini på skolen, og så skal vi hjem til vertene våre på besøk. Og som takt og tone tilsier, har vi selvfølgelig med oss blomster til dem!!

Ha en god ettermiddag!!

Moin - moin!!!



1 kommentar: