torsdag 4. september 2014

En inntrenger.....

Her nede i Hamburg koser jeg meg i syrommet, som er i husets kjeller. Ned til kjelleren er det en murtrapp. Opp til de andre to etasjene, er det derimot tretrapper. Tretrapper som knirker godt, som knirker utrolig godt, som, selv om man sitter langt nede i kjelleren, høres som om man var på vei helt ned til meg.

Så da sitter jeg der da, sånn en stund før jeg skal sykle og møte minien på skolen, og syr nede i kjelleren. Helt alene, mannen er på jobb... Ja, ja, Hans ligger og sover i stuen, men han er bare et hamster, så han regnes ikke med i denne sammenheng! Så hører jeg plutselig at det går  i trappene....!!! Snakk om å få økt puls, for hvem er det som lusket seg rundt der oppe??.....

Jeg går stille opp kjellertrapper, mot utgangsdøren, hvor den første tretrappen går videre oppover. Jeg hører tydelig at det er noen som beveger seg rundt... Stiv av skrekk åpner jeg ytterdøren, og blir stående å lytte.. Det blir helt stille over meg. Jeg har to tanker i hodet: enten er det et dyr som har kommet seg inn verandadøren som står på gløtt, eller så er det en innbruddstyv...  Jeg prøver først å puse.... Ingen ting skjer... Så sier jeg høyt og tydelig i fra om at jeg nå går, og det hadde vært fint om vedkommende kan komme seg ut av huset før jeg kommer tilbake... Ikke ti ville hester kunne fått meg opp trappene for å se hva som var der oppe!!

Jeg sykler ned og møter mini. På veien ringer jeg også mannen i huset for å informere ham... Vel tilbake er jeg litt tøffere, for nå er vi to.. Og mannen er tilgjengelig på telefonen.

Jeg finner frem nøkkelen, og setter den i døren. Vi har vinduer i ytterdøren, og i det jeg snur nøkkelen om, ser jeg inntrengeren..... Han snur seg mot meg, og i noen sekunder står vi og stirrer hverandre inn i øynene.. Plutselig snur han seg, og labber innover i stuen.. Jeg puster lettet ut... Det var bare naboens KATT!!!!

Moralen?? Hold alltid verandadøren lukket når jeg sitter nede i kjelleren og syr!


Ha en god kveld der ute, folkens!!!

Josefinepusen vår!! Som vi savner!

1 kommentar: