søndag 19. januar 2014

Utforsking av nærområder er gøy!

I vår familie er de aller fleste veldig glade, og gode, på slalåm. Alle, unntatt en, og det er meg...!! Jada, jeg står på slalåm, koser meg også innimellom med skikkelig godfølelse og "I belive I can fly"... Men kun innimellom, ellers liker jeg ikke folkehavet som ofte er på slike steder... og is i bakkene er pyton, kø i trekkene enda verre, og køene i varmestuene når man endelig skal ha seg litt mat?? Nei, det holder for meg å ta et par turer i løpet av sesongen, og da akkurat når det passer meg!!

Heldigvis er gjengen min vant med dette, og det at vi kan gjøre forskjellige ting, uten å gjøre et stort nummer av det, er godt!! Så når mann og barn drar på seg skiskoene, tar jeg broddene på og går meg turer! Og med en hytte liggende i et for oss, enda ukjent miljø, er det mye å utforske!! 

På lørdag fant jeg meg en tømmervei som jeg fulgte oppover og oppover..
Forbi gamle, skrukkete trær...


og gjenfrosset vann

Forbi en gammel vedstabel som sikkert har lagt slik leeeeenge... 
Helt til jeg plutselig kom frem til dette stedet:

Et gammelt, fraflyttet småbruk


En rødmalt stue, vegg i vegg med det jeg vil tro har vært et sauefjøs

Lenge siden noen har gått opp disse trappene... Men se, en kongle henger enda til pynt i stuevinduet! 
En nydelig steintrapp opp til et falleferdig stabbur

Ved fjøsbroen står hoggestabben enda


Og er det kyr eller sauer som har hatt bjellene på seg??

Borte på tunet stod dette bordet(?) med nydelig utsikt ut over dalen. Kanskje det er drukket noen kaffekopper her opp gjennom tidene??

Jeg fortsatte turen et lite stykke til, og da fant jeg også et oppslag på et tre om hvor jeg var, så da fant jeg helt tilfeldig ut av det!! Haugstølen! 

Så da vet jeg om et sted det går an å gå på tur til!!









1 kommentar:

  1. Så utrolig koselig Anne, det er så fredfullt å ta slike turer. Jeg har en venninne som er født og oppvokst på en gård på Oppheim ( husker selvfølgelig ikke hva gården heter). Hun har akkurat overtatt seteren opp i høyden fra gården, hun er i full gang med oppussing! Ser for meg at du hadde likt å tatt en kopp kakao med henne :O).. Fantastiske fine bilder du har tatt. Trude Antoniazzi :O)

    SvarSlett