torsdag 30. januar 2014

Sokketøfler

Eldstejenten har fått strikkedilla!! Måtte en tur på folkehøgskole til for å vekke den interessen!! Moro er det lell!! Til jul hadde hun strikket mange sokker og sokketøfler til familie og venner. Gode, personlige gaver på et stramt budsjett. Sånn som mor lika!!! (Hi,hi).

Sokketøflene hadde ikke jeg sett før, men de er søte på foten, og så enkel å lage!!!

Her kommer en enkel forklaring! Laget på en liten kveld for de raske, og helt overkommelig for de uerfarne!! (minien holder på med å strikke egne!!)

Legg opp 4 masker. Strikk 6 omganger frem og tilbake.

Øk en maske i hver side til du har 25 masker

På neste pinne dobler du antall masker.

Strikk så to rette to vrange 15 cm oppover

Gå over til rettstrikk igjen og strikk en rad 2 masker sammen.
Videre strikker du den første masken sammen på hver pinne til du har 4 masker igjen. 
Disse 4 maskene strikker du frem og tilbake 6 ganger og feller så av.


Slik skal den da se ut!


Sy sammen i hver side, og langs de 4 maskene på toppen. 
La det være åpninger på den skrå fellingen på begge sider.

Og sokketøffelen er ferdig!!!


Slik ser den ut når den er kommet på!!!

Ganske så søt!!


Jeg brukte garn som passet til pinner nr 3,5.
Disse tøflene passer fint i ca str 34-38.


Finn frem strikkepinnene og prøv, da vel;0)



Minner og om Give awayen min! Meld deg på da vel!!



3 kommentarer:

  1. De der er gøye :) har ikke prøvd men flere på kafeen har strikket sånne. Har linket på bloggen min til din Give Away, så da har jeg vel fire lodd ;) God helg!

    SvarSlett
  2. For noen søøøte sokketøfler!! Disse må jeg prøve å strikke :)

    SvarSlett