onsdag 24. juli 2013

Snakk om innholdsrik ferie!!

Nå har det vært stille på bloggen lenge, og slik blir det gjerne i ferietider!! Det betyr ikke at jeg ikke har sydd, eller brukt malerkost, for det har jeg virkelig! Det kan jeg vise frem seinere. Nå har jeg bare lyst til å vise et lite gløtt av en meeeeeeget innholdsrik ferietur!!

Sammen med min søster og mann, reiste jeg, mini og mannen på biltur til Skottland og England. I løpet av ni dager skulle vi bevege oss fra Aberdeen i nord til London i sør!! Planla litt på forhånd hva vi ønsket å se, og alle overnattingene var booket på forhånd.

Mennene våre tok utfordringen med kjøringen, og i særdeleshet min mann. Vi jenter satt i baksetet og bivånet landskap og byer derfra. Kjøring på venstresiden gikk over all forventning, selv om det i begynnelsen var svært skummelt å møte biler på feil side....

Her er et lite billedras (alt fra mobilen, de over 400 bildene fra kameraet er ikke overført enda...!!!) av hva vi opplevde:

Vi fløy til Aberdeen. Meget spesiell by, da alt er bygget av grå granitt... Vi spiste lunsj i denne kirken, som er bygget om til pub/spisested..!! De har enda en kirke/pub som heter Soul bar. Der var de andre i reisefølget, mens mini og jeg tok kvelden. 
Neste dag kjørte vi mot Loch Ness, men på veien stoppet vi her.. Gutta boys ville besøke et Whisky destilleri, og hadde fått anbefalt dette!! Jentene gikk på en lekeplass i nærheten. Mer greit det, liksom;0) 

Turen gikk så videre til Loch Ness. Uansett hvor vi så etter Nessi, fant vi henne ikke.... Dårlig gjort!!

Her overnattet vi på et gammelt gods, Loch Ness CountryHouse Hotel. Det vil si, vi fikk plass i tjenerboligen, som dere ser på bildet!! Nydelig sted, med gamle tradisjoner! Deilig middag ble servert i matsalen.
Har noen lest "Den hemmelige hagen"? Minien og jeg hørte på den i fjor sommer, og hagen her var veldig lik slik jeg hadde sett den for meg!!! 

Neste stopp på turen, var Edinburgh. Nydelig og varmt vær!! Vi fikk med oss borgen, og gikk hele Royal Mile ned til palasset. Nydelig by, som vi absolutt skal tilbake til en gang!! 

Så kom vi til York, og England. Med 34 grader ute, var det deilig å rusle rundt i den vakre katedralen York Minister. Vi hadde oss også en liten vandring på en del av bymuren. 

I York lå vi på denne flotte herregården, som stod ferdig i 1702!!! Tenk all den historien i veggene!!! Alle gulv var skjeve, og det var så flott der.Parken var praktfull!! Her kunne du ikke komme inn i matsalen med dongeri eller kortebukse!! Vi kjører stil!!! 
Det er et spasenter, så vil gjerne tilbake igjen hit og en gang for deilig velvære i disse flotte omgivelsene;0)
(Obs, barn måtte være over 6 år!!)

Videre sørover, stoppet vi i Sherwoodskogen på jakt etter Robin Hood!! Vi fant ikke ham, men The Major Oak, som var treet Robin og Marian giftet seg under.. Her fikk minien prøve bueskytting, og hun likte det veeeeeldig godt!!

Siste stopp var Looooondon!!! Vi reiste hjem den dagen lilleprinsen ble født. Her fikk vi shoppet litt og sightseet litt, og svettet en myyyye!!! 

Som du ser, ikke akkurat en avslappende ferie, men det er helt greit!! Med så mange opplevelser følte vi at vi hadde vært borte myyyyye lengre enn de 9 dagene. Kunne selvfølgelig ønsket oss flere dager, og fått sett oss mer om, men nå har vi i hvertfall et godt overblikk over hvor vi vil tilbake og se mer, og hvor vi føler oss "ferdige"!! 

En ting er sikkert: Jeg er blitt ganske så forelsket i Skottland og England!!! (Kan det ha noe med at vi hadde knallvær hele veien??!!) 

1 kommentar: