søndag 18. november 2012

Et lite bukseras - og noen ord om savn....

Da har jeg sydd opp en del bukser som jeg skal ha med meg på neste marked jeg skal på.
Tre bukse i forskjellige størrelser, men med samme stoff.


Den største buksen er str. 4 år. Kanskje litt stor? Har fått fin kontrastfarge rundt lommer og i ribben nede ved beina. Deilig og myk både til lek inne og til å ha under regntøy/dress ute.


Så er det en bukse i str 1 år. På den har jeg brukt brunfarge "all over".  Her har jeg brukt bisebånd for å lage en effekt på lommene. Ble fint, synes jeg!!


Den minste buksen er i str 1/2 år, og er en EKTE Klestrollebukse, da den har fått klestrollet påsydd på den ene foten. Det er min eldste datter som tegnet trollet for meg for en tid tilbake. Nå kommer den til heder og verdighet igjen, når jeg bruker den som logoen til Klestrollet!!



Så hopper jeg over til et helt annet tema, nemlig SAVN.....
Savn kan være så mye; det kan være savnet etter en gjenstand du har mistet eller ødelagt, det kan være savn etter en enklere hverdag der vi hadde bedre tid til hverandre, ungene var små, og kosing og klemming var en selvfølge. Savn kan også være så mye større, så mye mer sårt og så vanskelig å leve med. Da tenker jeg på sorgen man kan oppleve når man mister et menneske som står deg nær, uansett om det er en som har levd livet, en som aldri fikk oppleve livet eller en som forlot oss midt i...

I dag har jeg vært på graven til min mor og pyntet. Hun skulle hatt bursdag i morgen, hvis hun fortsatt var blant oss.. Hun døde høsten -00, og fikk aldri oppleve å møte Minien. Eldstejenta har sine minner, og heldigvis har vi mye bilder og litt film som er med på å holde minnene levende!! Savnet etter en mor som alltid var der for jentene sine, vil alltid være der, men det er så godt å kjenne på at det er de gode stundene jeg nå tenker tilbake på, at alt rundt sykdomsperioden hennes liksom er dyttet bort.

Jeg synes disse kinesiske ordene sier noe om dette på en fin måte
Kinesisk visdomsord
Sorg er som en trekant som dreier rundt i hjertet
med spisser som risper. Det gjør vondt, forferdelig vondt
til trekantens spisser er avslitt og det bare
er en kule igjen, som glir rundt uten smerte.
Sorg er en prosess som tar tid, men den tar slutt.
Hvor lang prosessen er beror på hva vi har mistet,
hvilke ressurser vi selv har, og hvilken støtte
vi mottar fra omgivelsene våre. 
Men når gleden over det du har hatt,
overskygger savnet av det du har mistet, når du vet
at du aldri ville ha unnvært det du har tapt,
selv om du var klar over at du en gang
kanskje måtte gi slipp på det, da er trekantens spisser
avslitt og kulen blir en skatt i ditt hjerte.

Ha en god dag folkens, og ta vare på hverandre!

2 kommentarer:

  1. Flinke sydama!! :) husker godt da du mistet moren din <3 godt med gode minner <3 og SÅ skjønne engler da! klemmer

    SvarSlett
  2. Så nydelig himmelsk bilde :)
    Tusen takk for ordene du deler om savn! Så sant! Flott og tankevekkende dikt!
    Ha en glad dag :)
    Pia

    SvarSlett