mandag 4. juni 2012

Med barn til Dubrovnik

Da vi skulle på ferie til Dubrovnik, var jeg så heldig å ha en kollega som kom derfra og kunne gi oss god informasjon om hva vi kunne gjøre, og hvor vi kunne dra. Det var veldig greit!! Noe gjorde vi, og annet fant vi ut av selv. En fin tur hadde vi, selv om det kanskje var i varmeste laget den sommeren vi var det. Faktisk var det så varmt enkelte kvelder, at vi ikke klarte å forlate huset vi leide...!! Været kan man jo ikke bestille på forhånd, så det er bare om å gjøre å gjøre det beste ut av det. Vi slet nok ekstra, for huset vi leiet var uten aircondition, og kun med store vifter i taket. Heldigvis hadde vi eget basseng i hagen da, det kompenserte for mye!!

Til Dubrovnik kan man reise enten på chartertur, eller som vi gjorde, leie hus privat. Man kommer kanskje litt billigere fra det ved å leie privat, men til gjengjeld vet man jo ikke helt hva man får. For vår del gikk dette helt flott. Vi reiste med en annen familie, og var borte i tre uker.

Dubrovnik er en akitektorisk perle i seg selv, flott gjenoppbygd etter krigen på -90 tallet. (Man finner en oversikt som viser hvor store ødeleggelsene faktisk var, dette er mest informasjon til oss voksne!) Vi bodde litt utenfor byen, men reiste ofte inn om kveldene for å gå på turer, shoppe og spise. Det er en fin tur å gå langs murene rundt byen.

I områdene med de fleste hotellene finner man et lite "tivoli" /aktivitetspark med med trampoliner, hoppeslott og div. Greit å få ut litt energi her om kvelden, hvis man har mer igjen etter lange badedager!!!

Strendene utenfor byen, og store deler av kysten i området har rullesteiner. Disse steinene er små, men jeg erfarte at jentene synes det var best med badesko på seg.

Flotte turer ut fra Dubrovnik:

1. Lopud
En nydelig øy en kort båttur fra byen. Dette kan virkelig anbefales!! Man går over øya og kommer ned til en deilig strand på andre siden. Langgrunt og med sand. Man kan få kjøpt mat på stedet om man ikke tar det med. Der hvor båten legger inntil er det også endel restauranter.

Stranden

2. Korcula
En kjøretur nord for byen. Bilen parkeres, og man kjører i båttaxi inn til sentrum. Her ble visst Marco Polo født!

Idyll

Byen sett fra sjøtaxien

3.Moster (i Bosnia)
En god biltur, men verdt det!!! Selv om det var veldig varmt den dagen vi var der... Det er en gågate som er den naturlige veien å velge å ha som utgangspunkt. Man går da også over den historiske broen Stari Most.

(her tok fotoapp. "ferie"...)

Det var endel sigøynere som tigget her, og de var flinke til å sende barna ut... Vi ga dem vann, siden overså vi dem...

Ellers prøvde vi forskjellige småsteder nord og sør for byen, som jeg ikke kan huske navna på....

Vi hadde også en tur over til Montenegro, men der var vi sikkert uheldige med valg av sted... skitten strand/sjø og dårlig service på restaurant, så vi returnerte raskt...

Alt i alt hadde vi en flott og avslappende ferie. Mye god mat og drikke, unger som fikk storkost seg med mye bading ispedd noen lange (og noen kortere) turer for å oppleve litt hva landet har å by på! Ingen seilturer på oss. (Det er mange som reiser ned og leier båt og reiser langs kysten på egenhånd på den måten!!) Vi kommer gjerne tilbake om anledningen en gang skulle bytt seg!!

Med ønske om en god tur, om dere skal dit! og husk: vannmeloner kan brukes til mangt...!!