fredag 2. mars 2012

Til Paris med barn

Paris er som kjent kjærlighetens by, og jeg kan ikke tenke meg noe mer romantisk enn å rusle rundt i denne vakre byen med kjæresten ved sin side. Selv har jeg kun vært i Paris med barn. To ganger til og med, og det er  en vakker by også da!!! Nattelivet blir jo ikke prøvd ut da, men det får vi ta igjen seinere!!!

Og hva kan vi så gjøre med barn i Paris?? Her er bare til å ramse opp: Besøke Eiffeltårnet, Triumfbuen, Notre-Dame, ta en båttur på Seinen, gå på jakt etter Mona Lisa i Louvre, kjøre toetasjes karusell på Montmatre og leke med båter i Jardin des Tuileries. Videre kan man gå på forskningsmuseet Cite' des Science, eller i dyreparken Bois de Vincennes. En tur til Eurodisney er vel gjerne også obligatorisk når man har barn med seg, men vi byttet dette bort mot en dag i Versailles den andre gangen vi var der, og det angrer vi ikke på!!!

Synet av Effeltårnet er så flott!!! Et utrolig byggverk!!! Om du kommer på formiddagen er det ofte mye kø for å komme seg opp. Første gangen vi var der, stod vi i "feil" kø, da vi kom frem, så vi at vi måtte gå opp trapper..... Neste gang passet vi på å komme inn i en fot med en heis!! Men det gikk veldig fint å gå opp og, men da må man gjerne ha litt store barn med. Vår jente var 5 år da. Dessuten bør man ikke lide av høydeskrekk!!! Det er gittertrapp oppigjennom...

Utsikten er formidabel!!! Det er helt greit å ta heisen helt til topps, der er nemlig gjerdene så høye at ingen kan falle utfor!!!!!!!!!

Det er fult mulig å gå fra Eiffeltårnet til Louvre, men man må beregne tid!!! Et stopp ved Triumfbuen, før man begynner å gå nedover Champs - Elysee' er en fin opplevelse. Man kommer ikke så høyt opp her, men utsikten er fin!

I enden kommer man til Place de la Concorde og denne flotte vannfontenen.

Man går så videre inn i Jardin des Tuiles, som er en flott park som både parisere og turister bruker. Her finner man karuseller, men også en stor fontene, hvor det går an å leie båter som man dytter med en lang stav. Dette har mine jenter likt, begge to. En veldig rolig aktivitet til forskjell fra motoriserte lekebåter, men akk så spennende å se om du får båten din inn igjen til kanten!!!

Når man er kommet så langt, er man nesten rett ved Louvre. Man kan vel kanskje tenke at det ikke er noe for barn, men det kan det absolutt være!!! Du kan nok ikke bruke så lang tid som du gjerne ville gjort hvis du var alene, men man kan lage litt spenning med å gå på oppdagelsesferd/skattejakt der inne!! Vi fant Mona Lisa, men det var leiligheten til Napoleon som fascinerte oss mest;).

Avstandene er store i Paris, men undergrunns systemet er veldig godt!!! Man har baner i opp til tre etasjer under bakken!! Snakk om ostehullet by!!! Ganske fascinerende å finne små shoppingsentre så langt under jorden!!! Ville ikke vært min ønskeplass for arbeidssted....

Vi tok oss også en tur til Montmartre og fikk sett på Sacre-Coeur.

Da vi gikk inni kirken, hadde koret øvelse!!! Det var bare så utrolig nydelig å høre på!!! Vi gikk runden svært saaaaakte, slik at vi kunne høre mest mulig!!! Kirken er også helt nydelig, så det var nok å se på!!

På plassen nedenfor kirken, ligger det en nydelig toetasjes karusell. Den er gjerne obligatorisk å ta!! Koselig er det ihvertfall for både liten og stor!

I samme område finner du også Moulin Rouge. Med alle sine lettkledde sparkepiker, så er dette gjerne heller en severdighet du sparer til en "voksen"tur!! Men artig bygg, så å gå forbi går jo helt greit;0)

Langs Seinen går det mange sightseeing båter. Noen har servering ombord (lunsj/middag), mens andre er mer som en "buss". Det kan være lurt å bestille i god tid om man vil på en av båtene med mat servering, der er det ofte fult, og ikke lett å få seg et bord på sparket. En regnvær settermiddag tok vi en båttur (uten servering). Det er absolutt å anbefale. De historiske bygningene ligger tett mot elven, og mens de appellerer til foreldre, er det gjerne mer det hverdagslige livet langs elvebreddene som appellerer til barna. Men uansett blir det en "vinn-vinn" situasjon!!!

Vi så Notre-Dame både fra båten, men og at vi var borte og så. Vi har ikke vært oppe i tårnene her, for det var så lang kø... I stedet var vi inne i kirken, og akkurat som med Sacre- Coeur, var det korøvelse her. Den ble avsluttet da, så det ble bare litt.. Uansett er dette gjerne en kirke barna kjenner gjennom filmen "Ringeren av Notre-Dame", så vi gikk litt og fabulerte omkring den da vi var her!

Et sted jeg også vil anbefale, er Versailles. Det ligger kun en kort togtur utenfor Paris, og bygget og parken er virkelig verdig et besøk!! Også her kan du velge om du vil gå med eller uten guide. Vi valgte guide, og det var greit, for da fikk vi gå forbi køen som skulle kjøpe billetter til å gå rundt for seg selv! Barna forstår jo gjerne ikke språket det blir fortalt på, men enten kan man oversette litt om de er interessert, eller så går det bra å vandre litt i utkanten av gruppen man går med! Uansett, vi hadde en god guide som kunne fortelle mange morsomme historier om kongene opp igjennom tidene, selv om vi gjerne ikke lenger husker så mye i dag!!

Studie av vakre takmalerier!!

Speilsalen var utrolig nydelig!!!!

Utsikt over parken. Vi leide en liten bil(sånn golfbilaktig) og kjørte rundt. Da kunne man stoppe ved forskjellige serverdigheter rundt om. Men husk å ha med førerkortet når du skal leie!! Ellers gikk det også an å ta tog rundt for å se seg rundt. Vannfontene var et syn i seg selv da de ble slått på!

Paris med barnevogn er ikke noe problematisk. Det er stort sett god bredde på fortau. De fleste metroer har heis. Offentlige toaletter derimot kan være trange i forhold til bleieskift, men de aller fleste restauranter og hotellobbyers toaletter er greie å bruke.
Barn er godt likt, men det er en annen kultur enn i Norge, de kan sees, men helst ikke høres;0) Angående hoteller, finnes disse i alle slags prisklasser, så det er opp til dere hva dere vil legge i det. Søk på Hotels.com for gode tilbud.