søndag 19. februar 2012

Jeg er så glad i gamle ting....

Har ofte sagt at jeg er født i feil tid, at jeg skulle vært født på begynnelsen av 1800tallet... Men i en forholdsvis rik familie, da!!! Tjenerskap og sånt, du vet....!!! Men altså, møbler og dupeditter med lang historie setter alltid i gang mye fantasi hos meg, nesten som om det kan komme en hel bok ut av for eksempel et møbel eller en lysestake. Flere som har det sånn??
Jeg liker veldig godt at de gamle tingene mine skal ha en funksjon. Har et lite hus, så å ta vare på mye bare for å ha det på pynt, har jeg rett og slett ikke plass til.... Så dermed liker jeg ekstra godt plassen min under trappen:

Her har jeg en gammel Singer symaskin med pedal. Denne fikk jeg av min svigermor da hun skulle tømme sommerhuset sitt for salg. Den hadde stått der etter forrige eier, og i skuffen under avlastnings"bordet" ligger det fortsatt nåler, nylåntråd OG bruksanvisningen!!!

Møbelet er BLYTUNGT, og det har fulgt oss gjennom noen flyttinger nå, men tror det er forskjellige som har vært med og bært hver gang.... Viktig ikke å slite ut de samme!!

Jeg måtte behandle det for mitskader da vi fikk det, og jeg har lakket det en gang, både beina og bordet. Men ellers er det som det alltid har vært. Nydelig, spør du meg!!


Vi bruker det som telefonbord!!!!!!!!!!

Stolen fikk vi også av min svigermor. Den hadde tidligere et trekk som hun hadde brodert selv, men det var utslitt, så i fjor tok jeg stolen med til et møbelverksted og fikk de til å legge i ny polstring og trekke det om. I tillegg hadde de veldig lyst til å pusse opp hele stolen. De ville først pusse den ned, for så å male den brun og lakke med ikke mindre enn 14 lag etter det.... Men jeg liker at stolen er slitt, jeg!! Skal vises at det er et bruksmøbel, liksom!!!!

Bak står en gammel, hvis trekiste. Oppi der har jeg vesker og gymbager. Fin oppbevaring og rotet ut av synet!!

Må bare reklamere litt for disse nydelige mosaikktelysholderne. De er bare så nyyyyyydelige!!! Kjøpte de av en venninne som er Perfect Home forhandler (perfecthome.no). De gir et utrolig fint lys!! Kommer jo ikke helt frem på bilder, må oppleves!! Stemningsskapende!!!

Man ser at maskinen har blitt godt brukt, den har jeg ikke gjort noe med! Mannen som eide den, var fisker.

Sånn, da har du fått sett på kroken min under trappen!!


Nå skal jeg bruke denne uken til å sy litt bestillinger!! Har dryppet inn noen flere, og det synes jeg er veldig gøy!!! Hadde dessuten besøk av mine nydelige nieser på lørdag, så en av dem ble den "heldige" eieren av skjortekjolen jeg hadde sydd i forrige blogginnlegg. Tok dessuten og ryddet skikkelig her på syrom/kontoret i dag, så nå er det jammen lett å finne frem;0)

See you!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar