tirsdag 21. februar 2012

Gamle steinmurer

vekker den samme fascinasjon hos meg som gamle møbler og duppeditter... de vitner om et langt liv med mange hendelser. Tenk bare hvor mye arbeidskraft det ble lagt ned i å lage disse murene... ingen enkle "snarveier" da med hjelp av gravemaskiner og hva de nå bruker i dag! Likevel står de der fortsatt etter laaaaang tid. Noen gjerne mosegrodd og glemt, andre fortsatt i bruk som støtter til stier.

Her hvor jeg bor i Alvøen har vi mye flott turterreng rett utenfor døren, og du skal ikke gå langt før du finner både den ene og den andre steinmuren. Med minner om fordoms bondekultur står de der, noen som gamle grunnmurer etter hus, andre som støtte til stier. Her har vi også hatt vannkraft fra tidlige tider, da gamle Alvøen fabrikker trengte vannkraft for å kjøre maskinene sine da de skulle lage papir. (Jepp, det var her de laget papiret til sedlene våre i sin tid!!)

"På gjengrodde stier"

"En steinmurs hemmelighet" (gammel vanndemning)

"Tidenes tann"


Det får være nok steinmurer for denne gang!!! Nå er det husrydding på programmet, og i morgen kommer mannen i huset hjem fra en lengre reise, så jentetrioen hans gleder seg nå;0)



5 kommentarer:

  1. Takk for koseleg kommentar på min blogg!No har eg vore inne og sett på dine bilder. Fin blogg du har! Ser at vi har ein del felles interesser. Eg er og glad i gamle ting. Flotte ting du har sydd, men der er vi ikkje like, men eg likar og å skapa noko med hendene så eg tovar ein del.

    SvarSlett
    Svar
    1. Dine bilder er fantastiske!! Skal jammen følge deg!! Holder du utstillinger og?

      Slett
    2. Takk for det! Eg har hatt nokre utstillingar i Knarvik både åleine og saman med andre. For tida har eg nokre bilde i Husflidens hus i Hillesvåg, rett attmed Hillesvåg ullvarefabrikk.Vert det fleire utstillingar ,så skriv eg nok om det her på bloggen.

      Slett
  2. Hei :) så fine bilder du har tatt! Stemningsfulle. Nydelig lys og farger. Tenkte eg skulle lage link fra bloggen min til din:) fant det ut i går hvordan. He he, tar tid å lære seg triksene<3 klem Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Liker fotografering, ja! Pappa mener det er juks å redigere, men det gjør jeg altså;0) Skal se om jeg finner ut av det og, så kan jeg og lage link til din blogg, den er jo så koselig!!!

      Slett