lørdag 25. februar 2012

Bok til anbefaling!!!

Fikk ikke med meg at Pelle Sandstrak besøkte Skavlan på tv forrige fredag, men jeg har lest boken hans "Mr. Tourette og jeg", som jeg kan anbefale på det sterkeste. Det er en selvbiografisk roman som gir god innsikt i og økt forståelse for hvordan det må være å leve med tourette (og ad/hd).

Jeg ble til tider helt sliten der jeg satt og leste.... Beskrivelsene av kaoset han har oppi hodet til enhver tid er god, og du sitter der og blir trist og frustrert for manglende forståelse fra omgivelsene rundt. Selv om både tourette og ad/hd er kjent nå blant lærere og førskolelærere, er det fortsatt mye uforstand ute og går... og barna trigger så lett noe i oss med sin provoserende atferd... Holdninger som "De kan når de vil" og "De må jo kunne ta seg sammen" henger fortsatt dypt i.. Desverre.... Men med god tilrettelegging rundt, kan mange av disse barna få en flott skolehverdag og tilegne seg mye læring, for det er ikke dumme barn!!

Pelle Sandstrak beskriver i boken opphenget han har i bokstavene y og x. Dette er farlige bokstaver, fordi de har spisser, derfor må han pusse ut halve bokstavene for at de ikke skal bli så farlige... Men da får han kjeft av læreren... Hvis Pelle ikke pusser ut halve bokstavene, kan de stikke, da kan det komme blod, og med blod kan man blø, og blør man mye, kan man dø..... Slik kveiler det rundt oppi hodet... Så tenk deg da om han noen gang klarer å komme gjennom en matteprøve hvor de regner med Ukjente...

Boken er både trist (i forhold til uforstanden han møter), men også morsom, for han har mange gode skildringer om episoder han uforsvarlig bare dumper oppe!!! Så gå på biblioteket og lån!!!



Ellers har resten av husstanden min reist på vinterferie i dag, så jeg skal ha "husmorferie" i en uke!!! Blir gjerne litt ekstra tid til sying, lesing og blogging da?? Vi får se;0)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar